درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 384
بازدید کل : 103682
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




نکته طعنه آمیز درباره نتایج جدیدترین تحقیقات دانشمندان درباره وضعیت حیات در سیاره زمین این است که عمر کره زمین در نتیجه میزان کم دی اکسید کربن نه میزان زیاد از حد آن که امروز مورد بحث است، به پایان می رسد.
کارشناسان درحال حاضر تلاش می کنند راه هایی برای کاهش سطح گازهای گلخانه ای پیدا کنند تا از گرمایش زمین که خارج از کنترل شده جلوگیری کند. اما با کهولت سن خورشید، داغتر شدن آن و بخار بیشتر واکنشهای شیمیایی با آب باران، میزان دی اکسید کربن کمتر و کمتر می شود.
ظرف کمتر از یک میلیارد سال دیگر سطح دی اکسید کربن به قدری کاهش می یابد که گیاهانی که فرآیند فوتوسنتز انجام می دهند دوام نمی آورند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، حیات در زمین به نوعی که ما می شناسیم متوقف می شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 زمین روز گذشته (جمعه) در دورترین فاصله خود در سال از خورشید قرار داشته، در حالیکه برخی مناطق مانند ایالات غربی آمریکا با دماهای بالاتر از 100 درجه فارنهایت روبرو بودند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روز جمعه در ساعت 15:00 به وقت گرینویچ زمین به نقطه‌ای از مدار خود رسید که دورترین فاصله را از خورشید دارد.
در طول اوج خورشیدی، زمین در فاصله 152 میلیون و 97 هزار و 426 کیلومتری از زمین قرار داشته که چهار میلیون و 999 هزار و 264 کیلومتر دورتر از دوران حضیض خورشیدی است که نزدیکترین فاصله زمین با ستاره‌اش محسوب می‌شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یافته‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد مریخ میلیاردها سال قبل از شکل‌گیری جو زمین احتمالا دارای جو غنی از اکسیژن بوده است
به گزارش ایسنا، محققان با بررسی شهاب‌سنگ‌های مریخی که با زمین برخورد کرده‌اند و مقایسه این اطلاعات با داده‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد روح (Spirit)‌ ناسا دریافته‌اند، احتمالا در حدود چهار میلیارد سال قبل سطح سیاره سرخ، تحت تأثیر اکسیژن قرار داشته است.




ادامه مطلب ...


جمعه 7 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان ناسا با بررسی مجموعه‌ای از تصاویر راداری دریافته‌اند که سیارک 1998 QE2 که در حال نزدیک شدن به زمین است، از یک قمر یا شاید سیارک دیگری که در اطراف آن گردش کرده، برخوردار است.
این تصاویر روز پنج‌شنبه (9 خرداد) توسط یک آنتن 70 متری شبکه فضای عمیق در کالیفرنیا بدست آمده‌اند که در آن زمان، این سیارک در فاصله حدود شش میلیون کیلومتری از زمین قرار داشت. برآوردهای اولیه برای اندازه قمر این سیارک حدود 600 متر است. خود سیارک 1998 QE2 از قطر حدود 2.7 کیلومتری برخوردار بوده و دوره گردش آن کمتر از چهار ساعت است.
یافته‌های محققان نشان داده که 1998 QE2 یک سیارک دوتایی است؛ بدین معنی که از دو بخش تقریبا مساوی که اطراف مرکز جرم مشترک خود گردش می‌کنند، برخوردار است.
در میان جمعیت اجسام نزدیک زمین، تقریبا 16 درصد سیارکهایی که حدود 200 متر یا بزرگتر هستند، جزء سیستمهای دوتایی یا سه‌تایی محسوب می‌شوند.
این تصاویر همچنین چندین ویژگی تاریک سطحی را نمایش داده که نشان‌دهنده فرورفتگی‌های بزرگ است.
این سیارک صبح شنبه (11 خرداد) در ساعت 1:29 به وقت ایران در نزدیکترین جایگاه خود به زمین قرار گرفته که فاصله‌ای در حدود 5.8 میلیون کیلومتری یا 15 برابر فاصله زمین تا ماه است. این نزدیکترین جایگاهی است که یک سیارک در حداقل دو قرن آینده نسبت به زمین خواهد داشت.
سیارک 1998 QE2 در اوت 1998 توسط برنامه لاینیر موسسه فناوری ماساچوست کشف شد.

کنجکاو



سه شنبه 4 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

خطر از بيخ گوش زمين رد شد

سيارک عظيمي به پهناي 4.82 کيلومتر از فاصله 6.9 ميليون کيلومتري زمين عبور کرد.

سيارک عظيم 4179 Toutatis‌ به پهناي 4.82 کيلومتر، شب گذشته در نزديک ترين فاصله خود با زمين از کنار سياره ما عبور کرد.

سيارک Toutatis نخستين بار در سال 1934 ميلادي مشاهده و کشف آن به صورت رسمي در سال 1989 ميلادي ثبت شد. دوره گردش اين سيارک به دور خورشيد حدود چهار سال است.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در روز 13آذرماه شاهد حالت مقارنه سیاره مشتری با زمین هستیم و تا سال 2012 این دو جرم آسمانی به این فاصله از یکدیگر نخواهند رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه 13 آذرماه سیاره برجیس یا مشتری به نقطه مقابله با زمین‌ می ‍‌رسد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 

 کاوشگر رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا هر سال دوبار در زمان عبور زمین از مقابل خورشید دچار گرفت می‌شود.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاوشگر رصدخانه دینامیک خورشیدی(SDO) در سال 2010 با هدف بررسی میدان مغناطیسی و رصد فعالیت‌های تاج خورشیدی به فضا پرتاب شد؛ اما این ماهواره دو بار در سال و به مدت سه هفته در نزدیک زمان اعتدال وارد فصل گرفت می‌شود؛ در این حالت زمین در هنگام عبور از مقابل خورشید برای مدت کوتاهی در طول هر روز، مسیر دید کاوشگر را مسدود می‌کند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در کرانه عظیم گیتی زمین کجا واقع شده و چشم انسان تا کجای دنیا را می‌تواند کشف کند؟
دانشمندان می‌گویند که هستی بیش از 13 میلیارد سال عمر دارد و پیمودن پهنای آن 186 میلیارد سال نوری زمان می‌برد.
تصاویری که در زیر می‌بینید مجموعه‌ای از اجرام آسمانی است که در با تمام وسعت خود در هر عکس نسبت به عکس قبل تبدیل به نقطه‌ای می‌شود و ذره‌ای بیش نیست. حال ما کجای این دنیا هستیم؟

ادامه مطلب برو عکس داره



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان با استفاده از رادیو تلسکوپ بزرگ ناسا تصاویر راداری از سیارکی تهیه کردند که در نزدیک ترین فاصله از کنار زمین گذشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، آزمایشگاه جت پیشرانش ناسا در کالیفرنیا اعلام کرد:  تصاویر این سیارک که   2007 PA8نام دارد و عرض آن حدود یک مایل بود زمانی که در نزدیک ترین فاصله به زمین قرار داشت توسط  آنتن "شبکه اعماق فضا 230 فوتی" در گلداستون، گرفته شد.




ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ از بازیابی و کشف مجدد یک سیارک بالقوه خطرناک توسط منجم آماتور آلمانی خبر داد.
به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، سیارک ۲۰۰۸SE85 در سال ۲۰۰۸ میلادی در قالب برنامه سیارک های بالقوه خطرناک برای زمین توسط محققان رصدخانه «کاتالینا» شناسایی شده و چند رصدخانه دیگر نیز وجود آن را تأیید کردند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد